Thursday, April 20, 2006

Petua oh petua

Nak kongsi gak petua

1. Kalau lapar cuba jangan makan, minum air putih banyak banyak bagi kenyang
2. Kalau tengahari dah makan nasik + lauk pauk best best tu malam tu cuba jangan makan.
3. Kurangkan makan nasi.
4. Cuba ubah cara masakan contohnya yang berminyak dan bersantan tuh kita tukarkan, cuba masakan secara kukus, bakar dan rebus.
5. Cuba tipu diri anda secara psikologi contohnya depan anda ada seketul paha ayam. Anda bayangkan yg paha ayam itu kalau di makan akan menempelkan lemak sebesar itulah juga di bahagian badan anda
6. Saya duk kat kondo tingkat 10, masa turun saya guna lif, masa naik saya pakai tangga berlari sampai atas.
7. Saya tengok wrestling dan itu menyebabkan saya rajin berulang alik ke gym hahaha. (jeles tgk badan dorang mantap:P)
8. Saya dulu pernah membeli pakaian yang saiznya kecil dari saiz sebenar saya dan untuk memakai baju itu saya memotivasikan diri dengan berdiet agar dpt memakai pakaian itu. kira macam benchmark la nih.
9. Selain itu, cuba sibuk sibukkan diri anda dengan aktiviti lain seperti hobi anda etc.

Sekian sahaja petua yang ntah apa apa dari saya ni. selamat mencuba.


Petua kurus badan senang je jangan amalkan makan pagi yang heavy duty contoh nasi , roti canai , yang berlemak dan yang banyak .

Petua :

Bangun pagi...SEBELUM gosok gigi, berkumur & basuh mukaa...minum segelas air suam. Lpas tu...baru bersihkan diri.
Lpas mandi semua.... minum segelas air suam lagi + perah 1 slice lemon.
Bila sy amalkan...sampai ofis mesti nk buang air.. (detox semulajadi)

-Jangan makan bersulam air.

-Mkn malam sbelum maghrib.

-mkn bila lapar, berhenti sblum kenyang (petua nabi kita & diamalkan PM kita )

-Lpas makan jgn terus tido ( bahaya wooo)

Dan slebihnya...amalkan diet seimbang + exercise

No comments: